Monday, 10 August 2015

JENIS-JENIS PERKHIDMATAN BIMBINGAN



1.2       JENIS-JENIS PERKHIDMATAN BIMBINGAN

1.2.1    PERKHIDMATAN INVENTORI , TAKSIRAN DAN REKOD. 

Antara perkhidmatan yang paling penting dan perlu dilaksanakan di bilik kaunseling ialah pengendalian fail bimbingan dan kaunseling. Pengendalian fail bimbingan dan kaunseling ini dikendalikan bagi setiap murid oleh guru kaunseling. Guru kaunseling perlu mengumpul dan merekod butiran ujian dan penilaian diri pelajar. Selepas itu, guru tersebut harus mengemaskinikan rekod kaunseling pelajar. Di samping itu, guru kaunseling harus mentafsir data untuk tujuan pembangunan diri pelajar.

1.2.2    KHIDMAT PENGUMPULAN DAN MEMBERI MAKLUMAT

Perkhidmatan yang perlu guru kaunseling menitikberatkan nya  adalah  tentang penyebaran maklumat pendidikan dan kerjaya. Segala maklumat pendidikan dan program kerjaya perlu dilaksanakan oleh guru kaunseling di sekolah rendah. Ini boleh memudahkan murid mendapat sedikit pendedahan tentang dunia pendidikan. Sebagai contoh, murid tahun enam yang ingin melanjutkan pelajaran sekolah menengah di sekolah teknik juga boleh mendapatkan syarat kemasukan dan cara memohonnya di bilik bimbingan dan kaunseling.
Selain itu, perkhidmatan kerjaya seperti program  teori kerjaya dan inventori kerjaya juga dilaksanakan oleh guru kaunseling.  Melalui perkhidmatan kerjaya ini, murid dapat mengetahui bakat dirinya. Jadi, murid mudah memilih cita-cita mereka mengikut kebolehan dan keminatan yang ada padanya. Seterusnya bilik kaunseling juga menjadi pusat penyebaran maklumat mengenai isu semasa pendidikan. Untuk itu, seseorang guru kaunseling perlu mengemaskinikan papan tanda dengan isu yang bangkit dalam alam pendidikan. Bukan sahaja murid, tetapi guru lain juga boleh menjadikan bilik kaunseling sebagai tempat penyebaran isu semasa tentang dunia pendidikannya.

1.2.3    PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING

Perkhidmatan yang seterusnya adalah khidmat krisis kaunseling. Perkhidmatan krisis kaunseling bermaksud  berikutan itu, terdapat beberapa jenis kaunseling seperti kaunseling individu, kaunseling kelompok, kaunseling pengembangan diri dan
kaunseling kerjaya. Kaunseling individu dijalankan secara individu kepada seseorang murid. Ia terbahagi kepada empat bahagian kecil iaitu kaunseling individu akademik, kaunseling individu kerjaya, kaunseling individu peribadi dan kaunseling individu tentang penyalahgunaan dadah.
Kaunseling individu  akademik selalunya dijalankan untuk membimbing murid untuk membuat pilihan mata pelajaran yang selarannya dengan minat, keupayaan dan pencapaian mereka. Kaunseling individu kerjaya pula dijalankan untuk membantu murid mendapat maklumat kerjaya yang sesuai dengan perkembangan minat, keupayaan dan pencapaian klien.
Kaunseling individu peribadi sedikit berbeza daripada kaunseling individu yang lain..  Kaunseling individu peribadi semangat sensitive dan perlu menangani dengan berhati hati. Ini kerana isu yang dibawa oleh para murid terdiri daripada hal percintaan, perhubungan social, isu kewangan, isu kekeluargaan, persahabatan, pengurusan emosi. Komunikasi positif, peningkatan konsep kendiri, estim kendiri dan lain.
Kaunseling individu tentang penyalahgunaan dadah juga sebahagian daripada kaunseling individu. Walaupun masalah ini bukanlah begitu kerap berlaku di sekolah, tetapi guru perlu memikirkan tindakan yang perlu diambil sekiranya berlaku sesuatu perkara sebegitu.
 Kaunseling ini lebih berfokus kepada murid yang salah bergaul dengan samseng, penghisap dadah, pil khayal dan pil kuda. Kebiasaannya murid yang terlibat dalam gejala sebegini tidak dapat menumpukan pada pelajaran. Mereka lebih gemar untuk tidur dalam kelas, kurang bermaya dan hanya berada dalam dunia sendiri.

1.2.4    KHIDMAT PENILAIAN

Perkhidmatan yang perlu dilaksanakan di bilik bimbingan dan kaunseling adalah membuat penilaian program bimbingan dan kaunseling yang disediakan secara formatif dan sumatif. Penilaian secara formatif bermaksud atau jenis ujian formal atau tak formal untuk mengesan tahap penguasaan dan kemajuan murid di dalam kelas. Penilaian sumatif pula bermaksud satu jenis ujian formal untuk mengesan tahap pencapaian dalam sesuatu tap persekolahan.

1.2.5    KHIDMAT INVENTORI DAN REKOD

Seterusnya, perkhidmatan kaunseling yang terdapat di bilik kaunseling adalah pengendalian fail bimbingan dan kaunseling. Guru kaunseling perlulah mengumpul dan merekodkan butiran-butiran penilaian dan pentafsiran minat murid (Kad 001 R/ 001 M) untuk mengetahui tentang diri seseorang murid
.
1.2.6    KHIDMAT PENEMPATAN

Selain itu, unit kaunseling juga perlu menyediakan pembantuan kepada para pelajar dalam penempatan kelas dan aliran. Seseorang guru kaunseling boleh memberi cadangan penempatan seseorang murid mengikut aliran yang sesuai kepada dirinya. Kebiasaannya, guru kaunseling di sekolah menengah menentukan penempatan para pelajar lepasan PMR ke aliran sains dan bukan sains.

1.2.7    KHIDMAT KONSULTASI DAN RUJUKAN

Selain itu, ahli kaunseling juga menjadi orang yang berkuasa untuk memberi khidmat konsultasi kepada guru, pentadbir dan ibu bapa. Walaupun golongan yang berpelajaran seperti guru dan pentadbir, namun adakalanya berlaku perselisihan faham antara mereka. Pelbagai masalah dapat diselesaikan dengan adanya khidmat konsultasi daripada ahli kaunseling.
Ekoran itu, khidmat yang disediakan di bilik kaunseling adalah merujuk pelajar kepada pihak yang tertentu untuk mendapatkan khidmat pakar dan lanjutan. Sebagai contoh, guru kaunseling boleh merujuk tentang kelebihan seseorang murid kepada guru kelas, guru kokurikulum ataupun jurulatih bagi membantu murid tersebut menjadi pakar dalam bidang yang diceburi.

1.2.8    KONFERENSI KES

Perkhidmatan yang terakhir adalah pelaksanaan  strategi dalam memberikan bimbingan dan memberikan kebajikan kepada para pelajar. Permasalahan murid akan dibincangkan bersama dengan pakar-pakar iaitu yang terdiri daripada guru kelas, guru disiplin, doktor dan jururawat, pegawai kebajikan masyarakat, guru besar, kaunselor sebagai penyelaras.
Ini bertujuan untuk menyemak dan menganalisis sesuatu kes dan merancang kaedah pertolongan dan bimbingan yang diperlukan oleh pelajar.

1.3       JENIS-JENIS PERKHIDMATAN KAUNSELING

1.3.1    KAUNSELING PENCEGAHAN

Khidmat pencegahan bermaksud perkhidmatan memberi maklumat mengenai elemen yang membahayakan diri dan masyarakat secara individu dan kelompok. Sebagai contoh, isu bencana alam iaitu tsunami ataupun gempa bumi menjadi buah mulut orang ramai di seluruh dunia. Namun, terdapat juga beberapa orang sengaja mengatakan sesuatu mengenai bencana alam tersebut tanpa mengkaji secara terperinci. Tugas unit kaunseling adalah merumuskan apa yang benar tentangnya dan menyampaikan kepada murid di sekolah rendah. 

1.3.2    KAUNSELING PERKEMBANGAN

Perkhidmatan seterusnya ialah guru kaunseling perlu mengadakan hubungan dengan penjaga mengenai kemajuan pelajar. Guru kaunseling bolehlah mengaturkan program perjumpaan dengan para ibu bapa untuk berbincang tentang kemajuan dan kebolehan murid dalam aktiviti sekolah. Dengan ini, ibu bapa dapat memahami rupa asal anak dalam sekolah. Terdapat beberapa murid yang tidak menonjolkan watak sebenarnya kepada kedua dua ibu bapa. Mereka sering berpura pura terhadap ibu bapa kerana takut akan dimarahi oleh kedua ibu bapanya. Jadi, ibu bapa bolehlah menggunakan kesempatan ini untuk mengetahui tentang pendirian anak mereka dengan lebih terperinci.
Selain itu, guru kaunseling juga berperanan untuk mendapat kerjasama ibu bapa dengan program pembangunan diri pelajar. Ini disebabkan program pembangunan diri pelajar perlu dilaksanakan dengan kebenaran ibu bapa. Jadi, guru kaunseling harus bertungkus lumus untuk mendapatkan kebenaran dan kerjasamanya.

1.3.3    KAUNSELING KRISIS

  Kaunseling krisis digunakan bagi kes yang memerlukan perhatian atau tindakan segera guru bimbingan dan kaunseling. Contohnya, kes hysteria, pergaduhan dalam kelas atau sekolah; percubaan membunuh diri;penggunaan dadah; kejadian trauma seperti banjir,gempa bumi, kebakaran, kehilangan ahli keluarga akibat kemalangan,kematian; kes cemas seperti penceraian ibubapa dan sebagainya.

1.3.4    KAUNSELING PEMULIHAN 

    Kaunseling pemulihan dijalankan ke atas kanak-kanak yang berisiko seperti ponteng sekolah, merokok, vandalisem, melawan guru dan masalah disiplin yang lain. Mereka dikumpulkan untuk menjalani kaunseling individu atau kelompok bertujuan mengubah perlakuan masing-masing dan mengelakkan berlakunya krisis.

No comments:

Post a Comment