Tuesday, 11 August 2015

Implikasi kepelbagaian sosiobudaya



Implikasi kepelbagaian sosiobudaya dari aspek murid, guru, sekolah, dan kurikulum tersirat.

            Kepelbagaian sosiobudaya akan memberi impak ataupun implikasi tersendiri kepada sesebuah organisasi. Kepelbagaian sosiobudaya ini turut dirasai di peringkat pengurusan kelas meliputi implikasi terhadap guru, murid dan sekolah. Kegagalan guru, murid serta sekolah dalam menghadapi kepelbagaian sosial ini akan menggagalkan konsep 1 Malaysia yang dicanangkan oleh pucuk pimpinan negara. Hal ini kerana, sekolah merupakan tunjang atau akar umbi kepada 1 Malaysia di mana penerapan nilai-nilai murni dan aspirasi seperti yang termaktub dalam konsep 1 Malaysia akan bermula di peringkat sekolah.
            Sebagai seorang guru, beliau perlulah mengajar murid-murid di sekolah tanpa mengambil kira kelas sosial dan harus bijak mengendalikan kelas sosial yang wujud di kelas supaya satu suasana pembelajaran yang interaktif akan terbentuk dan pembelajaran akan menjadi menyeronokkan. Contohnya, seorang guru seharusnya memastikan murid-muridnya ditempatkan dalam satu kumpulan murid dari pelbagai latar belakang semasa melakukan sesuatu aktiviti kumpulan. Ini secara langsung akan memberi peluang kepada murid-murid untuk berinteraksi antara satu sama lain sekaligus mewujudkan pergaulan yang tidak berkelompok dan tanpa sekatan budaya serta masyarakat. Suasana pembelajaran yang menyeronokkan akan terbentuk dan ini dapat membantu guru mengawal persekitaran bilik darjah dengan berkesan.
            Selain itu, guru juga pandai merancang aktiviti p&p yang boleh disertai oleh semua murid di dalam kelas dan isu yang mempunyai unsur bias kepada mana-mana jantina mesti dielakkan supaya dapat memberi peluang pendidikan yang saksama kepada semua murid tanpa mengira kaum dan jantina. Bagi murid yang menghadapi kecelaruan jantina, menjadi tanggungjawab guru untuk membentuk persepsi yang positif dalam kalangan murid supaya mereka tidak terus hidup dengan kecelaruan sedemikian.
            Sebagai seorang guru, beliau perlu menunjukkan teladan yang baik kepada murid. Contohnya, guru datang awal ke bilik darjah, sentiasa bersikap adil dan sentiasa berdisiplin dalam apa jua hal pun. Perkara ini akan meningkatkan rasa hormat murid terhadap guru dan menjadikan guru sebagai idola mereka. Hubungan guru dengan murid dapat dipereratkan lagi dan ini akan mendorong kepada p&p yang menarik dan berkesan. Guru seharusnya tidak melengah-lengahkan waktu untuk memulakan p&p. Masa pengajaran dapat digunakan semaksimumnya untuk melakukan banyak aktiviti merangsangkan minda. Guru juga perlu menghormati murid seperti orang lain, bersikap adil kepada semua, hukuman berbentuk deraan tidak seharusnya dilaksanakan kerana menyebabkan hubungan guru dengan murid akan renggang dan menghilangkan minat murid untuk meneruskan pembelajaran.
            Seterusnya, dari segi aspek murid pula, murid-murid perlu bersosial antara satu sama lain dalam melakukan aktiviti bagi memastikan objektif pembelajaran dapat dicapai. Ini dapat direalisasikan sekiranya murid dapat membuang sikap prejudis terhadap latar belakang murid lain dan berinteraksi di antara satu sama lain. Kepercayaan yang diamalkan oleh murid lain tidak harus dipertikaikan sesama mereka. Aktiviti yang dijalankan juga seharusnya berupaya menyemai semangat saling mempercayai ke dalam jiwa murid. Proses sosialisasi antara kaum tanpa mengira anutan agama hendaklah dikembangkan supaya proses pembentukan kendiri murid dapat dilaksanakan. Secara langsung semangat perpaduan dapat dijalin dalam masyarakat dan seterusnya berupaya membentuk masyarakat yang toleran kea rah memacu pembangunan negara.
            Tambahan pula, penggunaan bahasa yang standard harus diamalkan oleh murid. Unsur-unsur dialek mengikut kaum hendaklah dielakkan. Seberapa yang terdaya murid harus diingatkan agar sentiasa berinteraksi dengan menggunakan bahasa yang betul. Di samping itu penggunaan laras bahasa yang tepat mestilah diamalkan dalam situasi yang sesuai. Aktiviti yang bercorak ke arah peningkatan bahasa perlu disertai supaya tahap penggunaan bahasa murid sentiasa bertambah. Perbendaharaan kata yang tepat akan membantu murid mencapai kematangan sosial yang sepatutnya.
            Kemahiran komunikasi memainkan peranan penting ke arah pembentukan budaya penyayang. Komunikasi berkesan dapat dijelmakan melalui cara bertutur, penggunaan bahasa badan, penulisan, juga melalui penggunaan alat-alat tertentu seperti komputer, telefon dan sebagainya. Apabila seorang guru menggunakan kemahiran berkomunikasi terhadap muridnya, maka suasana pembelajaran yang lebih dinamik dapat dihasilkan. Melalui cara ini, pembentukan akhlak dan penerapan kemahiran-kemahiran tertentu dapat dilakukan dengan lebih mudah dan berkesan.
            Dari segi aspek sekolah pula, Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) diwujudkan bagi menyediakan Pendidikan Islam kepada murid. Ia memupuk potensi murid dari segi minat, kreativiti, sahsiah, dan kepimpinan serta menyediakan peluang melanjutkan pelajaran dalam pelbagai bidang ilmu, dalam dan luar negara. Beberapa SMKA telah menunjukkan prestasi yang membanggakan. Pembinaan sekolah aliran agama menunjukkan komitmen Kementerian Pelajaran untuk menerapkan nilai-nilai kerohanian dan kepercayaan beragama kepada murid-murid. Walaupun murid diberikan penekanan terhadap pencapaian dalam akademik, namum begitu aspek kepercayaan dan nilai turut diserapkan dalam pembentukan sahsiah mereka.
            Sekolah-sekolah di Putrajaya dan Cyberjaya terletak di Koridor Raya Multimedia dan sebahagiannya merupakan Sekolah Bestari. Sekolah-sekolah ini mempunyai reka bentuk yang menarik, infrastruktur yang lengkap dan terletak dalam kawasan yang strategic, iaitu berhampiran dengan Kompleks Kerajaan Persekutuan. Sekolah Model Khas menggabungkang murid sekolah rendah pada peringkat Tahap II dan murid sekolah menengah di bawah satu bumbung. Ini merupakan konsep baru dalam menyediakan kemudahan fizikal yang kondusif bagi murid yang berpotensi di kawasan luar bandar seperti Sekolah Menengah Clifford Kuala Lipis (Pahang) dan Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Jenun Pendang (Kedah).
 
Sekolah Wawasan ditubuhkan untuk mewujudkan perpaduan dalam kalangan murid di sekolah. Sekolah ini adalah antara sekolah yang dahulunya terasing antara satu sama lain, kini disatukan dalam satu sistem pendidikan yang seragam. Apabila murid-murid yang berlainan latar belakang dapat berinteraksi sejak peringkat awal persekolahan, sudah tentu masa depan akan lahir satu generasi yang hormat dan bertoleransi di antara satu sama lain. Oleh itu, penekanan semangat perpaduan dan integrasi antara kaum perlu dipupuk sejak kecil iaitu dibangku sekolah rendah kerana ia akan lebih memudahkan mereka untuk menghadapi masyarakat di masa akan datang.
Kurikulum tersirat juga harus menggalakkan interaksi dalam kelas sosial. Aktiviti yang dijalankan mestilah melibatkan interaksi antara kelas sosial murid. Secara langsung proses pembentukan nilai dapat diterapkan kepada murid-murid. Penerapan kepercayaan terhadap nilai-nilai murni juga dan guru seharusnya tidak menekankan hanya kepada kepercayaan agama Islam sahaja. Mana-mana unsure kepercayaan lain yang tidak bercanggah dengan hokum agama Islam boleh diterapkan kepada murid.
Pelaksanaan aktiviti bahasa dalam kurikulum juga perlu dirancang dengan teliti. Murid akan mengambil bahagian dalam setiap aktiviti yang dilaksanakan dan seterusnya mereka akan mula belajar menerima serta menghormati bahasa ibunda dan dialek kaum lain. Kurikulum tersirat juga perlu memberikan pertimbangan terhadap aspek perbezaan antara jantina. Aktiviti yang dijalani murid haruslah diberikan kesedaran dan ingatan terhadap batasan pergaulan dalam jantina yang berlainan.
Kurikulum tersirat merangkumi nilai-nilai yang dibentuk oleh warga sekolah sendiri seperti amalan, prosedur, peraturan, pertalian dan struktur di sekolah. Ianya dijalankan secara tidak langsung seperti murid mempelajari tingkah laku baik guru, guru mempamerkan akhlak budi pekerti, hubungan rapo di antara warga sekolah dan sebagainya. Nilai, norma, peraturan, daya intelek dan apa juga yang dibawa di dalam persekitaran sekolah akan memberi kesan secara tidak langsung tetapi amat bermakna terhadap amalan hidup murid.

No comments:

Post a Comment